Home
Home
Maak je brein breiner met Breiner.nl
Loginnaam    
Wachtwoord  

Home       Registreer / login       Breinkunde       Breingames      Statistieken      Help
Home       Registreer / login       Breinkunde       Breingames      Statistieken      Help


Krachttraining voor het brein

Triv magazine weet het!
  Tussenkopjes
  

Krachttraining
Japanse onderzoekers van de universiteit van Nihon Fukushi ontdekten dat lichamelijke inspanning de zogenaamde Brain Derived Neurotrophic Factor (BDNF) in de hersenen stevig opkrikt. BDNF – in vakkringen ook wel oneerbiedig ‘hersenpokon’ genoemd – is noodzakelijk om het aantal verbindingen in het brein te doen toenemen. In tegenstelling tot wat lang werd aangenomen, vormt het brein geen statisch geheel waarmee we het levenslang moeten uitzingen, maar is het een plastisch geheel dat zich altijd kan ontwikkelen. De BDNF reguleert ook de afgifte van serotonine, dopamine en noradrenaline, boodschapperstoffen die verantwoordelijk zijn voor ons geestelijk welbevinden. “Inspanning heeft een duidelijk positief effect op het geheugen, het leervermogen, het IQ, het reactievermogen en op het vermogen van de hersenen om beschadigde cellen te repareren,” zei dr. Kubota van de Japanse Nihon Fukushi-universiteit op een congres voor hersenonderzoekers. “We wisten al een poosje dat dit voor ratten geldt, nu hebben we kunnen aantonen dat ook mensen problemen effi ciënter oplossen wanneer ze drie keer per week een half uurtje fl ink zweten.” Het noötrope effect lijkt een ‘dosisrespons karakter’ te hebben. Anders gezegd: hoe meer stappen we zetten, hoe meer baantjes we trekken, des te gemakkelijker de ‘infrastructuur’ in onze hersenen wordt uitgebreid en hoe langer het fenomeen aanhoudt. Het aantal verbindingen (en dus het denkvermogen) neemt overigens alleen toe als we geregeld een beroep op ons brein doen.

naar boven

Links en bronnen
artikel: Triv' magazine (nummer 3 2006)

naar boven