Home
Home
Maak je brein breiner met Breiner.nl
Loginnaam    
Wachtwoord  

Home       Registreer / login       Breinkunde       Breingames      Statistieken      Help
Home       Registreer / login       Breinkunde       Breingames      Statistieken      Help


Het nut van slapen en dromen

  

Het nut van slapen en dromen

Er kunnen vijf verschillende stadia in de slaap onderscheiden worden. Deze hebben geen aparte naam. Tijdens de slaap gaan we 4 tot 5 keer heen en weer tussen deze stadia.

Stadium 1: ongeveer 5% van de slaap. Het is een soort overgang van wakker zijn naar slaap.
Stadium 2: een soort diepere versie van stadium 1.
Stadium 3: 7 tot 10% van de slaap, en het is een overgangsstadium naar stadium 4.
Stadium 4: de slaap is hier het diepst. Naarmate de slaap dieper wordt, worden de bijbehorende hersengolven trager en de amplitude van de golven groter.

Vlak voordat je wakker wordt komen de stadia 3 en 4 niet meer voor.
Het lichtste slaapstadium heet de REM-slaap (REM staat voor Rapid Eye Movement). Tijdens de REM-slaap dromen we. De REM-slaap begint zo'n 60-70 minuten nadat we zijn ingeslapen.

We hebben de REM-slaap nodig om onze dagelijkse ervaringen te "plaatsen". Deze ordening hebben we nodig om overdag weer grote hoeveelheden informatie op te kunnen nemen. De rest van de slaap is nodig om de REM-slaap weer op gang te krijgen maar ook om ons lichaam te laten ontspannen. Tijdens de REM-slaap is het lichaam namelijk actiever dan in andere stadia. De ademhaling wordt onregelmatiger en de doorbloeding en de temperatuur van de hersenen neemt toe.

De mens kan niet zonder slaap. Er is wel onderzoek gedaan naar het effect als je niet slaapt. Het bleek dat de vrijwilligers last kregen van hallicunaties, storingen in concentratie en geheugen en sneller geirriteerd raakten.

Het menselijk lichaam vormt slaapstoffen als men wakker is. De stoffen hopen zich op in de hersenen en na verloop van tijd is dat zoveel geworden dat je moe wordt. Tijdens het slapen verdwijnen die stoffen langzaam weer, daarna word je wakker waarna opnieuw de aanmaak van de stoffen begint.

naar boven

Melatonine

Naast deze slaapstoffen zorgen onze hersenen bij een normaal slaapritme ervoor dat als het donker wordt er een stofje wordt aangemaakt, dat melatonine heet. Melatonine zorgt ervoor dat je moe wordt.
Doordat we nu vaak kunstmatige verlichting hebben, TV kijken en wisselende slaaptijden kan dit proces minder goed werken waardoor het inslapen niet optimaal is.
Het kan dan voorkomen dat je moeilijk in slaap kan komen. Je kan in zo'n geval een slaaptablet innemen. In een slaaptablet zit vaak melatonine, zodat je weer moe wordt.

naar boven

Links en bronnen

Kennislink.nl
Melatonine.nl

naar boven